تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۰
جالب است ۰
متخصص پیوند کلیه گفت: پیشگیری، تشخیص و درمان زودهنگام دیابت و فشارخون و نیز بقیه بیماری‌های کلیوی از نارسایی کلیه جلوگیری می‌کند.
متخصص پیوند کلیه: درمان زودهنگام دیابت از نارسایی کلیه جلوگیری می‌کند
به گزارش مردم فردا،دکتر «حسین عبدی» روز شنبه به مناسبت هفته حمایت از بیماران کلیوی (۲۳-۳۰ آبان) با بیان اینکه کلیه در تنظیم سیستم های بدن نقش محوری ایفا می کند، افزود: از آنجا که کلیه در تنظیم مایعات و الکترولیت‌ها و نیز دفع سموم بدن نقش محوری دارد در صورت نارسایی این عضو از بدن تمام سیستم‌های بدن مختل می‌شود و کم خونی، اختلالات استخوانی و هورمونی رخ می دهد.
وی اظهار کرد: نارسایی مزمن کلیه از بیماری‌های مهم و ناتوان کننده افراد جامعه بوده و یکی از علل مهم مرگ و میر در جوامع است.
این متخصص پیوند کلیه یادآور شد: تخمین زده می شود پنج تا ۶ درصد افراد بدون اینکه خود مطلع باشند درجاتی از نارسایی کلیه خفیف را دارند.
وی همچنین گفت: حدود چهار تا پنج درصد افراد نیز نارسایی متوسط و شدید کلیه دارند که در این مورد مراقبت شدید دارویی و تغذیه‌ای بسیار ضروری است.
دکتر عبدی با بیان اینکه نقش بیماری‌های ارثی و مادرزادی، سنگ‌های ادراری و عفونت‌ها هم در نارسایی کلیه بسیار مهم است، افزود: نقش رژیم کم نمک، کم پروتئین و مصرف مناسب مایعات در پیشگیری و درمان نارسایی کلیه بسیار حائز اهمیت است.
وی در پایان عنوان کرد: در بیماری کلیوی مرحله نهایی فرد اورمیک شده و نیازمند درمان‌های شدید تغذیه ای و دارویی است و درمان‌های جایگزین شامل دیالیز و پیوند کلیه است که بسیار هزینه بر می باشد بنابر این اینجاست که نقش پیشگیری بارزتر می‌شود.
بیش از ۱۰ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال استان کرمانشاه به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند که حدود ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.
براساس آمارها؛ اکنون ۱۸ هزار نفر از مبتلایان به دیابت زیرپوشش انجمن بیماران خاص استان هستند.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۱۴ شهرستان، ۳۴ بخش، ۳۵ شهر و ۸۷ دهستان است.   
https://mardomefarda.ir/vdcf0tdy.w6djjagiiw.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما