کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آلمان خطاب به صربستان: بین اتحادیه اروپا و روسیه یکی را انتخاب کن!

ایسنا , 12 آبان 1401 ساعت 2:00

یک مقام رسمی آلمانی به خبرگزاری رویترز گفت که صربستان باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد آیا با روسیه یا با اتحادیه اروپا همسو باشد.


به گزارش مردم فردا،به نقل از راشا تودی، یک نماینده آلمانی بدون ذکر نام اظهار کرد: «نیاز برای گرفتن چنین تصمیمی در راستای توسعه‌های ژئوپلیتیکی در حال رسیدن به مرحله حادی است.»

این مقام رسمی خصوصا به بحران اوکراین و خودداری صربستان از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه اشاره کرد اما این درحالیست که بلگراد و مسکو توافقنامه‌ای را در ماه سپتامبر برای گسترش همکاری‌ها در حوزه سیاست خارجی امضا کردند. در همین راستا، آلمان نسبت به دیدگاه صربستان به شرق هشدار داد؛ صربستانی که همچنان بین انتخاب میان بروکسل و غرب مردد است.

همسو بودن با مواضع بروکسل از شرایط عضویت در اتحادیه اروپا است. صربستان از سال ۲۰۰۹ به‌عنوان نامزدی برای عضویت در این اتحادیه بوده است. این مقام آلمانی در ادامه تصریح کرد که اگر الکساندر ووجیچ، رئیس‌جمهوری صربستان در روابطش با مسکو پیمان‌شکنی کند و به سمت اتحادیه اروپا بازگردد، آلمان از بلگراد حمایت خواهد کرد.

وی افزود: اگر رئیس‌جمهور صربستان به سمت روابطش با روسیه پیش برود، این تصمیم او پیامدهایی به دنبال خواهد داشت.

هیئت‌هایی از پنج کشور حوزه بالکان – آلبانی، بوسنی و هرزگوین، مونته‌نگرو، مقدونیه شمالی و صربستان و همچنین استان تقریبا به رسمیت‌شناخته شده کوزوو طی چند روز آینده در برلین دیدار خواهند کرد.

ماه گذشته میلادی، ووجیچ اظهار کرد که آلمان و فرانسه گفته‌اند که اگر صربستان استقلال کوزوو را به‌ رسمیت بشناسد، از تسریع روند عضویت در اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند.

ووجیچ طی یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «آن‌ها فکر می‌کنند که این قضیه یکی از مسائل داخی اروپا را حل‌وفصل خواهد کرد... اما صربستان هم به دلایل قانون اساسی و هم سایر دلایل عضویت کوزوو را در سازمان ملل نخواهد پذیرفت.»

الکساندر وولین، وزیر کشور صربستان در ماه اکتبر به خبرگزاری ریانووستی گفت: «مسئله این نیست که آیا ما می‌خواهیم عضو اتحادیه اروپا شویم یا خیر، مسئله این است که آیا اتحادیه اروپا، صربستان را می‌خواهد یا خیر. من معتقدم که دوستی ما با روسیه اهمیت والایی دارد و بدون این دوستی نسبت به ناپدیدی صربستان خطر می‌کنیم.»


کد مطلب: 14097

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/14097/آلمان-خطاب-صربستان-بین-اتحادیه-اروپا-روسیه-یکی-انتخاب-کن

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir