تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۸
جالب است ۰
تضعیف سیستم ایمنی، فعال تر شدن میکروب ها و ویروس ها، اختلالات روان شناختی، پرخونی و ایستایی جریان عروقی می تواند از دلایل بروز بیشتر درد و التهاب در شب باشد
دردهای بی وقفه شب
به گزارش مردم فردا،برای بیشتر ما پیش آمده که به محض فرا رسیدن شب، درد و التهاب  به سراغ ما می‌آید و امان مان  را می‌برد، اما کمتر کسی دلیل تشدید دردهای فیزیکی‌ را در شب می‌داند. در ادامه به بررسی مقاله‌ها و نظرات کارشناسان، درباره افزایش شدید دردها در ساعات آخر شب می‌پردازیم.
 
 اوج درد در ساعت 3 بامداد
فرایندهای بیولوژیکی که به عنوان ریتم شبانه‌روزی «circadian rhythms» شناخته می‌شوند، به گونه‌ای در بدن تنظیم می‌شوند که در زمان‌های دقیقی در طول روز، بالا و پایین و سپس توسط ساعت داخلی بدن هدایت می‌شوند. لنس کریگسفلد، زیست‌شناس دانشگاه کالیفرنیا  می‌گوید که این ریتم‌ شبانه‌روزی تقریباً بر هر سیستم بدنی تأثیر می‌گذارد و تمام جنبه‌های فیزیولوژی و رفتار ما را کنترل می‌کند.این تیم تحقیقاتی تأثیر این ریتم‌ها بر درد را با استفاده از یک محرک حرارتی دردناک و کوتاه نشان دادند. به این شکل که طی فرایند آزمایش، درد ناشی از این محرک در شرکت‌کنندگان در حوالی ساعت ۳ بامداد به اوج خود می‌رسید و در حدود ساعت ۳ بعد از ظهر کمترین میزان درد حس می‌شد.همچنین این تحقیق نشان داد که فاکتور ریتم شبانه‌روزی مخصوص محرک‌های دردناک است چرا که در بخش دیگری از آزمایش، داوطلبان با شرایطی که در آن دما به آرامی بالا می‌رفت روبه‌رو شدند. در این آزمایش، افزایش آرام دما تا زمانی که فرد گرما را تشخیص دهد ولی در آستانه‌ دردناک نباشد، ادامه داشت و جالب است بدانید که در چنین فرایندی هیچ الگوی ریتمیکی درخصوص افزایش دما دیده نشد.
 ارتباط کمبود خواب و درد
از طرفی از آن جایی که شرکت‌کنندگان اجازه‌ خواب در طول شب را نداشتند، محققان می‌توانستند ارتباط بین افزایش درد با کمبود خواب را بررسی کنند. قبل از انتشار این تحقیق، نظریه‌ غالب درباره افزایش حساسیت به درد در شب با فاکتور کمبود خواب در ارتباط بود. اما محققان در این مقاله‌ جدید نشان دادند که هرگونه افزایش حساسیت به درد به دلیل کمبود خواب به صورت خطی با بیشتر شدن فشار خواب، افزایش می‌یابد. درواقع این الگو از ساعت ۴ صبح به بعدبا کاهش قابل  مشاهده که توسط سیستم شبانه‌روزی هدایت می‌شود در تضاد است.

از تضعیف سیستم ایمنی تا اختلالات روان شناختی
دکتر ایرج خسرونیا، متخصص بیماری‌های داخلی و رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران می‌گوید:«بیماری در هر ساعتی از شبانه‌روز اتفاق می‌افتد ولی علایم بعضی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های میکروبی و ویروسی در شب‌ها بیشتر بروز می‌کند. از آن جا که جریان خون در شب‌ها آهسته‌تر می‌شود سلول‌های دفاعی در خون  کاهش می‌یابد و همین عامل تضعیف سیستم ایمنی می‌تواند باعث فعال‌تر شدن میکروب‌ها و ویروس‌ها در بدن شود. گاهی علایمی هم هستند که علت خاصی برای آن‌ها یافت نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین آن‌ها دردهای شبانه است. دردی که احتمالا ریشه در بعضی از اختلال‌های عصبی،  روانی دارد. یعنی بیمار دچار اختلال روان‌شناختی است که با تظاهرات جسمی توام است. این تظاهرات معمولا شب‌ها که فرد مشغول کاری نیست شدت می‌گیرد و روزها کاهش می‌یابد.»
 ایستایی جریان عروقی، دلیل التهاب در شب
دکتر شهلا ابوالقاسمی، فوق‌تخصص روماتولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی می‌گوید:« معمولا بیماری‌های التهابی هنگام شب کمی بیشتر ظاهر می شوند. اغلب انسان‌ها در ساعات تاریک هوا، در حال استراحت هستند پس بدن حرکت کمتری دارد و تخلیه عروق و لنف هم به آرامی صورت می‌گیرد. بهترین مثال، درباره بیماران مبتلا به روماتیسم و آرتروز است. بیماران مبتلا به روماتیسم‌ روزها درد ندارند ولی شب‌ها از شدت درد نمی‌توانند بخوابند. علت اصلی این ماجرا، پرخونی و ایستایی جریان عروقی یا لنفی ناشی از بی‌حرکتی اعضایی است که باعث ‌می‌شود فاکتورهای التهابی در بافت توقف کنند و آهسته‌تر از محل التهاب خارج ‌شوند.»
https://mardomefarda.ir/vdchiznz.23nxzdftt2.html
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما