تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۳۰
جالب است ۰
سرعت افزایش اجاره بها در شهریور در حالی در تهران و کل کشور برای دومین ماه پیاپی کاهش یافت که آمار صدور پروانه ساخت مسکن در تهران در بهار امسال رکود بی سابقه ای را نشان می دهد.
سپید و سیاه بازار مسکن به روایت تازه ترین آمارها
به گزارش مردم فردا،تازه ترین آمارهای منتشر شده از بخش مسکن حاوی جنبه های مثبت و منفی است. بر این اساس، در حالی تورم ماهانه مسکن تهران در شهریور سومین ماه افت خود را پشت سرگذاشت که معاملات مسکن در این شهر نیز کاهشی شده است. این آمارها اما نشان می دهند که اجاره بها روند نزولی یافته و در تهران و کل کشور رشد ماهانه اجاره نسبت به ماه مشابه سال قبل به کمترین میزان در 12 و 13 ماه گذشته رسیده است. همچنین آمار صدور پروانه های ساختمانی در تهران حاکی از رکود شدید در عرصه ساخت مسکن در بهار امسال و رسیدن آن به کمترین میزان 18 سال اخیر است. در مناطق شهری دیگر نیز خبرها از روندی مشابه حکایت دارد.

به گزارش خراسان، تازه ترین آمار  بانک مرکزی از وضعیت بازار مسکن تهران، حاکی از این است که در شهریورامسال، تعداد آپارتمان های مسکونی معامله شده در تهران به حدود 6 هزار واحد رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 22.9 و 22.5 درصد کاهش را نشان می دهد. در این ماه، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های املاک تهران، 43 میلیون و 220 هزار تومان بوده که از افزایش 1.1 درصدی نسبت به ماه قبل و 36.3 درصدی نسبت به شهریور 1400 خبر می دهد.
کند شدن تورم ماهانه همزمان با رکود معاملات
بررسی «تورم ماهانه مسکن» در ماه های گذشته نشان می دهد پس از رسیدن این رقم به 8.4 درصد در خرداد ماه  که بیشترین میزان خود از آبان 99 به شمار می رفت، «تورم ماهانه مسکن» تاکنون (که به رقم 1.1 درصد رسیده)، ماه به ماه کاهش یافته و به عبارت دیگر از سرعت افزایش قیمت مسکن در تهران کم شده است. البته این کاهش همراه با افت تعداد معاملات نیز بوده، به طوری که در تابستان امسال رشد ماهانه معاملات به ترتیب 25.8-، 24 - و 22.9 - درصد بوده است. 
کاهش سرعت اجاره بها به کمترین میزان در یک سال اخیر 
طبق گزارش بانک مرکزی در سه ماه منتهی به شهریور امسال، نرخ اجاره بها نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشته است. به طوری که این رقم در تهران از 47.4 درصد در تیرماه، به 45.2 درصد در مردادماه و 40.9 درصد در شهریور ماه رسیده است. از منظر کشوری نیز هر چند رشد اجاره ها نسبت به تهران بیشتر است، اما همان روند فوق دیده می شود. در سه ماه تابستان، رشد نرخ اجاره بها در کل کشور نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب 52.3، 50.6 و 46.8 درصد بوده است. بررسی بیشتر نرخ تورم اجاره بها نشان می دهد که در تهران و کل کشور، این رقم به ترتیب به کمترین میزان خود در 13 و 12 ماه اخیر رسیده است.
رکود بی سابقه تقاضای ساخت به روایت پروانه های ساختمانی در بهار
اما داده های منتشر شده از سوی دیگر بازار مسکن حاکی از رکود شدید در صدور پروانه ساخت مسکن در بهار امسال و در دو سطح تهران و کشوری است. به گزارش مرکز آمار ایران، در بهار امسال، تعداد 5 هزار و 954 واحد مسکونی در پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران پیش بینی شده است که نسبت به زمستان 1400، 48.4 درصد و نسبت به بهار 1400، 46.1 درصد کاهش داشته است. همچنین در بهار امسال تعداد 90 هزار و 290 واحد مسکونی در پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری های کشور پیش بینی شده است که این رقم نیز نسبت به زمستان و بهار 1400، به ترتیب 21.8 و 12.7 درصد افت را نشان می دهد.
در این زمینه روزنامه «دنیای اقتصاد» به ابعاد دیگری از رکود پروانه های ساختمانی در بهار امسال اشاره کرده است. بر این اساس، روند تاریخی صدور پروانه های ساختمانی نشان می دهد که تیراژ ماهانه خانه سازی در تهران به کمترین میزان 18 سال اخیر در بهار امسال رسیده است. گزارش مذکور همچنین در خصوص وضعیت خانه سازی در سطح کشور افزوده که در سایر شهرها نیز شرایط مشابه تهران است. به طوری که آمار 90 هزار (صدور پروانه) واحد مسکونی جدید در کل کشور در بهار امسال، تفاوت خیلی زیادی با روند تولید ماهانه مسکن در کشور در بیشتر سال های گذشته به خصوص 93 تا 98 ندارد و از کف ضروری نیاز به مسکن سازی (بین 40 تا 50 هزار واحد) بسیار کمتر است.
به گزارش خراسان، این آمارهای صدور پروانه های ساختمانی، فاصله زیادی با هدف گذاری ساخت یک میلیون مسکن در سال نشان می دهد. مگر این که با در نظر گرفتن فرایند ساخت این واحدها اعم از تامین زمین، تغییر کاربری و تامین مالی، شرایط کنونی به معنای تهیه مقدمات این طرح بزرگ بوده و در سال های آینده، این روند جهش قابل توجهی بیابد.
 
https://mardomefarda.ir/vdcgtz9q.ak9wy4prra.html
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین