تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۴:۰۰
جالب است ۰
آرش صادقی معتقد است سینمای کوتاه ایران شکل زیبایی در جشنواره‌های خارجی گرفته و امروز می‌توان گفت بسیاری از جوایز بین‌المللی ما در این حوزه سیاسی نیست.
زیبایی حضور «فیلم کوتاه» درجشنواره‌های جهانی
به گزارش مردم فردا،آرش صادقی مدیر فیلمبرداری با اشاره به حضور فیلم‌های کوتاه در جشنواره‌های بین‌المللی و تأثیر جوایزی بین‌المللی و گسترش همکاری در سطح جهانی گفت: پیش از هر چیز باید یادآوری کنم که رسالت هنر جدای مباحث سیاسی است و باید به این مساله به خصوص در حوزه سینما توجه کرد. درست است در برخی از فستیوال‌ها به دلیل موقعیت‌هایی که جامعه ایران در آن قرار دارد، یک سری تصمیم‌ها و سیاست‌ها را دنبال می‌کنند اما در مجموع می‌توان گفت که طی سال‌های گذشته کمیت و کیفیت آثاری که به فستیوال‌ها ارائه می‌شود بسیار لحاظ می‌شود.
وی که تا امروز جوایز بین‌المللی چون جایزه بهترین فیلمبرداری از جشنواره فیلم استانبول، جشنواره فیلم هندوستان و جشنواره فیلم امریکن گلدن پیکچرز را دریافت کرده است، بیان کرد: در واقع نمی‌توان گفت که جوایزی که طی سال‌های اخیر در رشته‌های مختلف توسط فستیوال‌های بین‌المللی ارائه می‌شود به دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی ایران است، بلکه در بخش داوری حساسیت‌های بسیاری در زمینه آثار مورد داوری وجود دارد.
این مدیر فیلمبرداری توضیح داد: به‌عنوان مثال طی سال‌های اخیر با توجه به جوایزی که از فستیوال‌های بین‌المللی دریافت کرده‌ام متوجه شدم که به نکاتی در فیلم‌ها توجه می‌کنند که نشان دهنده داوری حرفه‌ای در این فستیوال‌ها است. مهمترین نکته در دیده شدن فیلم‌ها چه در سینمای بلند و چه کوتاه، قصه مناسب است. یعنی فیلم یک قصه خوب داشته باشد تأثیر بسیار زیادی در دیده شدن کارگردانی، فیلمبرداری و بخش‌های دیگر دارد.
وی ادامه داد: البته برخی نیز معتقد هستند که جوایز بین‌المللی در سینما کاملاً سیاسی است اما من چنین نگاهی ندارم. تاکید می‌کنم که شاید در برخی از فستیوال‌های خاص این اتفاق رخ دهد اما در شکل کلان چنین روندی وجود ندارد و بیشتر جنبه هنری آثار در فستیوال‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. در عین حال داوران بسیار هوشمند و آگاه هستند و به‌عنوان مثال به جزئیات کار فیلمبردار با دوربین فیلمبرداری و چگونگی فیلمبرداری توجه می‌کنند.
صادقی با اشاره به اینکه نکته جالبی که وجود دارد این است که فیلم کوتاه در فستیوال‌های بین‌المللی بهتر دیده می‌شود، گفت: فستیوال‌های بین‌المللی به خوبی به این نوع از سینما بها می‌دهند و می‌توان گفت که فیلم کوتاه برای خود یک سر و شکل زیبایی در سطح بین‌المللی پیدا کرده است و همین مساله باعث ایجاد اتفاقات خوب به خصوص در بخش فنی می‌شود.
وی توضیح داد: یکی از نکات مثبتی که در زمینه جوایز بین‌المللی به خصوص در حوزه‌هایی چون فیلمبرداری، صداگذاری، تدوین و غیره وجود دارد این است که هنرمندان فعال در این عرصه با حضور و دریافت جایزه‌های بین‌المللی در سطح جهانی شناخته می‌شوند و همین مساله باعث ایجاد تعامل میان ما و فیلمسازان خارجی می‌شود و نتیجه چنین تعاملی کسب تجربه‌های بیشتر برای هردو طرف است.
تصویربردار فیلم کوتاه «دخترک آبرنگی» بیان کرد: در چنین تعامل‌هایی، هنرمندان بخش فنی با حضور در پروژه‌های خارجی می‌توانند از امکانات روز برخوردار شده و خود را در چنین شرایطی محک بزنند. در چنین شرایطی است که هنرمندان می‌توانند با توجه به امکانات تولیدات ایرانی فعالیت و حرفه خود را به خوبی بروز کند.
وی ادامه داد: متأسفانه سینمای کوتاه در ایران چندان مورد حمایت قرار نمی‌گیرد و هزینه تولید به نوعی پول شخصی کارگردان است به همین دلیل است که به دلیل بودجه اندک امکانات کمی برای ساخت یک فیلم کوتاه وجود دارد.
این مدیر فیلمبرداری تاکید کرد: درست است که همه ما دوست داریم هرروز پیش رفت کنیم و تا امروز تجربه کار در فیلم بلند را داشته‌ام، اما فیلم کوتاه فضای تجربی متفاوتی نسبت به فیلم بلند دارد. فیلم کوتاه را می‌توان به یک دورهمی خیلی خوب توصیف کرد که همه افراد بدون هیچ چشم داشت خاصی دور هم جمع می‌شوند و کار را تولید می‌کنند و به همین دلیل می‌گویم تجربه کردن در فیلم کوتاه بسیار جذاب‌تر است.
صادقی در پایان گفت: تاکید می‌کنم که فیلم کوتاه و مستند راه هنرمندان را برای تجربه‌های جدید باز می‌کند و باعث رونق خلاقیت در سینما می‌شود.
https://mardomefarda.ir/vdchwvnz.23nxmdftt2.html
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما