کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

میشل عون: مذاکرات درباره تعیین مرزهای دریایی در مراحل پایانی است

تسنیم , 29 شهريور 1401 ساعت 11:58

رئیس جمهور لبنان با ابراز امیدواری درباره احیای اقتصاد این کشور از طریق بهره‌برداری از ثروت‌های دریایی اعلام کرد که مذاکرات درباره تعیین مرزها با فلسطین اشغالی در مراحل پایانی قرار دارد.


به گزارش مردم فردا،«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان روز گذشته در نشستی با «جوانا فرونیسکا» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد در لبنان به پرونده مناقشه مرزی لبنان و فلسطین اشغالی اشاره کرده و گفت، مذاکرات برای تعیین مرزهای دریایی در مراحل پایانی خود قرار دارد و بر اساس آن حق لبنان در منطقه اقتصادی خود برای استخراج نفت و گاز تضمین می‌شود.

میشل عون ادامه داد، همچنین تماس‌ها با «آموس هوکشتاین» فرستاده آمریکایی در این پرونده درمورد برخی جزئیات فنی مربوط به روند مرزبندی ادامه دارد.

رئیس جمهور لبنان ابراز امیدواری کرد که بهره‌برداری از ثروت‌های دریایی منجر به احیای اقتصاد لبنان که طی سال‌های گذشته اوضاع وخیمی را پشت سر گذاشته، شود و همچنین به تقویت امنیت و ثبات در جنوب کمک کند.

میشل عون در ادامه ضمن تاکید مجدد بر پایبندی لبنان به قطعنامه‌های بین‌المللی به ویژه قطعنامه 1701، به لزوم اجرای همه مفاد این قطعنامه اشاره کرده و هماهنگی میان نیروهای بین‌المللی در جنوب لبنان (یونیفل) با ارتش این کشور را امری ضروری برای انجام ماموریت این نیروها در محافظت از امنیت و صلح در مرزها دانسته و بر جلوگیری از وقوع هرگونه درگیری میان شهروندان لبنانی با یونیفل تاکید کرد.

هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد در لبنان نیز اعلام کرد که مذاکراتی با سازمان ملل درباره تمدید ماموریت یونیفل در لبنان صورت گرفته است.

وی در ادامه همچنین پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی و نیز مسئله تشکیل دولت لبنان را در گفتگو با میشل عون مورد بررسی قرار داد.

رئیس جمهور لبنان پیشتر گفته بود که تکمیل پرونده تعیین مرزهای دریایی جنوب، لبنان را قادر می‌سازد تا روند اکتشاف نفت و گاز را در میادین مشخص شده در منطقه انحصاری اقتصادی آغاز کند و این کار اقتصاد لبنان را رونق بخشیده و باعث خروج لبنان ازبحرانی می‌شود که سالها گرفتار آن شده است.

بیشتر بخوانیدنخست وزیری رژیم صهیونیستی: آماده دستیابی به راه‌حل میانه با لبنان هستیم
شبکه 13 اسرائیل: آخرین پیشنهاد برای حل اختلاف مرزهای آبی به زودی در اختیار لبنان قرار می‌گیرد
بعد از سخنرانی اخیر سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان به مناسبت اربعین امام حسین (ع) و پیام‌های هشدارآمیزی که مجددا برای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها ارسال کرد، شکاف‌ها و اختلاف نظرات زیادی میان سران سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی درباره نحوه تعامل با پرونده مرزبندی دریایی با لبنان به وجود آمده است. به ویژه اینکه دبیر کل حزب‌الله صراحتا هشدار داد رژیم صهیونیستی قبل از ترسیم مرزها اجازه بهره‌برداری از میدان کاریش را ندارد.

صهیونیست‌ها معتقدند اینکه سید حسن نصرالله به شکل مستقیم درباره مرزهای دریایی به آمریکا و اسرائیل هشدار می‌دهد به معنای آن است که اگر تل‌آویو قصد استخراج گاز از میدان کاریش قبل از توافق با لبنان را داشته باشد در برابر شرایط خطرناکی قرار می‌گیرد. در این زمینه «کارن الحرار» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که من مطمئنم می‌توانیم با لبنان به توافق برسیم. ما تعهدات زیادی به بازار داخلی و بین‌المللی در زمینه گاز داریم و باید استخراج آن را هرچه سریعتر آغاز کنیم.

اما نکته مسلم آن است که بروز شکاف میان مقامات و نیز سرویس‌های اطلاعاتی و محافل ارزیابی رژیم صهیونیستی درباره پرونده مرزبندی دریایی با لبنان بیانگر عمق تاثیر پیام‌های هشدار آمیز سید حسن نصرالله است که موجب شده اسرائیلی‌ها در این پرونده بسیار محتاط رفتار کنند. از طرف دیگر مواضع قاطع سید حسن نصرالله بار دیگر میزان عزم وی و حزب‌الله برای نجات لبنان و احیای حقوق مشروع این کشور را به اثبات رسانده و نشان داد که حتی اگر مذاکرات غیرمستقیم لبنان و رژیم صهیونیستی درباره ترسیم مرزها به نتیجه نرسد، قطعا مقاومت بهترین گزینه را برای پس گرفتن حقوق لبنان انتخاب خواهد کرد.


کد مطلب: 12624

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/12624/میشل-عون-مذاکرات-درباره-تعیین-مرزهای-دریایی-مراحل-پایانی

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir