تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۰۰
جالب است ۰
استفاده نکردن از وسایل نوک تیز و شمع گوش و مراجعه به پزشک در صورت خارش و داشتن علایم ضعیف شنوایی از جمله نکاتی است که برای حفظ سلامت گوش باید جدی بگیرید
6 نکته برای سلامت گوش
به گزارش مردم فردا،گوش‌های ما ۲۴ ساعت شبانه روز کار می‌کنند و اطلاعات حیاتی درباره آن چه در اطراف ما اتفاق می‌افتد، در اختیار ما قرار می‌دهند. بر این اساس باید مراقب این‌اندام حسی باشیم. متخصصان گوش و حلق و بینی شش نکته برای سلامت گوش ارائه داده‌اند که با هم مرور می‌کنیم.

 گوش پاک‌کن را عمیق وارد گوش نکنید
جرم گوش طبیعی است. پروفسور توماس کلنزنر، رئیس مرکز شنوایی بیمارستان دانشگاه دوسلدورف می‌گوید: «مجاری گوش به خودی خود تمیز می‌شوند. هر گونه جرم که در ناحیه جلوی گوش قابل‌مشاهده است، باید با یک دستمال پنبه‌ای برداشته شود. اما هرگز گوش پاک‌کن را خیلی عمیق یا محکم وارد گوش نکنید. در این‌صورت خطر آسیب‌های جزئی وجود دارد؛ این آسیب‌ها می‌تواند منجر به نفوذ میکروب‌ها و ایجاد التهاب در مجرای گوش و پرده گوش شود.»

 اشیای نوک تیز ممنوع
سوزن، سوهان ناخن یا سایر اشیای نوک تیز را برای برداشتن جرم، داخل گوش فرو نکنید. علاوه بر خطر بالای آسیب، احتمال زیادی وجود دارد که موم بیشتر از این که بیرون کشیده شود، به داخل کانال گوش فشار داده شود.

 از شمع گوش استفاده نکنید
شمع‌ یا وکس‌های گوش از موم زنبور عسل یا پارافین ساخته شده‌اند. گفته می‌شود که جرم گوش با استفاده از این شمع‌ها شل می‌شود اما این که آیا شمع‌های گوش واقعاً مؤثر هستند، از نظر علمی مورد  بحث است. از دیدگاه برخی متخصصان گوش و حلق و‌ بینی، استفاده از آن‌ها بسیار خطرناک است و موم داغ آن‌ها می‌تواند باعث سوختگی شدید در پرده گوش یا روی صورت شود. اگر توده جامدی از جرم در گوش ایجاد شده است، باید توسط پزشک خارج شود.

 در صورت خارش گوش به پزشک مراجعه کنید
دکتر توماس کلنزنر می‌گوید: «اگر خارش گوش دارید، برای خاراندن آن تلاش نکنید. اگر خارش فروکش نکرد و گوش درد نیز به آن اضافه شد، پزشک گوش و حلق و بینی باید علت را روشن کند.   اگر خارش فقط در شرایط خاصی رخ می‌دهد، به‌عنوان‌مثال پس از شستن موها، آلرژی می‌تواند یک علت باشد. شاید برخی از مواد آلرژی‌زا در شامپو وجود داشته باشند. بیماری‌های التهابی پوست مانند پسوریازیس یا نورودرماتیت هم ممکن است باعث خارش در مجرای گوش یا لاله گوش شوند.
 از گوش‌گیر استفاده کنید
قرار گرفتن مستمر در معرض صدای زیاد و آلودگی صوتی، برای گوش خوب نیست. توماس کلنزنر هشدار می‌دهد: «صداهای طولانی‌مدت بیش از ۸۵ دسی‌بل می‌توانند به شنوایی، آسیب دایمی وارد کنند.» اگر در معرض سطوح بالای سر و صدا هستید، باید از گوش‌گیر استفاده کنید.

 علایم اولیه شنوایی ضعیف را جدی بگیرید
آیا باید مدام در گفت وگوها بپرسید: «ببخشید؟» آیا باید تلویزیون را خیلی بلند کنید تا چیزی بشنوید؟ شما باید چنین علایمی را جدی بگیرید و سریع عمل کنید. شنوایی خوب برای جلوگیری از زوال شناختی مهم است بنابراین بهتر است اولین نشانه‌های ضعف شنوایی به‌سرعت تشخیص داده شود. در چنین شرایطی حتما به پزشک مراجعه کنید.
https://mardomefarda.ir/vdcjoiev.uqe8xzsffu.html
منبع : خراسان
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما