تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۰
جالب است ۰
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: شانگهای با اعضای جدید خود می‌تواند از سازمانی با حالت منطقه‌ای به سازمانی جهانی تبدیل شود.
معاون امیرعبداللهیان: هدف ایران از حضور در سازمان شانگهای انتفاع اقتصادی است
به گزارش مردم فردا،مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر به بیان توضیحاتی پیرامون سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به ازبکستان برای حضور در اجلاس سازمان همکاری شانگهای پرداخت.

وی در ابتدا به روابط دوجانبه ایران و ازبکستان اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۸ سال بود که سفر رسمی دوجانبه به ازبکستان نداشتیم اما در این سفر حدود ۱۸ سند مهم با ازبکستان امضا کردیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: رئیس جمهور ازبکستان در سفر حجت‌الاسلام رئیسی به این کشور از ما خواست در زمینه تکنولوژی‌های نو در کشورشان سرمایه‌گذاری کنیم که این به خاطر افتتاح خانه فن آوری توسط آقای سورنا ستاری در ازبکستان و بازدید مقامات ازبکستان از پارک‌های علم و فناوری ایران بود.

مهدی صفری اضافه کرد: در سفر دو روز جلوتر آقای اوجی وزیر نفت به ازبکستان نیز توافقات بسیار خوبی در زمینه خرید انرژی داشتیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه یکی از پدیده‌های جدید در شانگهای برای ما بازارهای نو انرژی است، گفت: بازار ما با کشورهای عضو شانگهای به بیش از ۹ میلیارد می‌رسد که فقط به حوزه انرژی محدود نمی‌شود و شامل مواردی مثل صدور کالا، خدمات مهندسی و انتقال تکنولوژی نیز است.

مهدی صفری به روند عضویت رسمی ایران در این سازمان نیز گریزی زد و گفت: ۴۹ سندی که درباره عضویت ایران در سازمان شانگهای در مجلس ما تصویب می‌شود باید در مجلس ۸ کشور دیگر عضو نیز تصویب شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه تمرکز کاری جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای روی مسئله ترانزیت و کشورهای محصور در خشکی است، اظهار داشت: در اغلب ملاقات‌های رئیس جمهور کشورمان با مقامات حاضر در اجلاس سازمان شانگهای، آن‌ها در خواست می‌کردند مکان‌هایی در بندر عباس و چابهار داشته باشند تا کالا جا به جا کنند.

به گفته مهدی صفری، با عضویت ایران در سازمان شانگهای، تمام کشورهای آسیای مرکزی به دریاهای آزاد راه پیدا می‌کنند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با یادآوری اینکه سازمان همکاری شانگهای با اعضای جدید خود می‌تواند از سازمانی با حالت منطقه‌ای به سازمانی جهانی تبدیل شود، اضافه کرد: به جز اعضای اصلی، اعضای ناظری مثل ترکیه و جمهوری آذربایجان در این سازمان حضور دارند و حتی کشورهای عربی هم تقاضا برای عضویت ارائه دادند.

مهدی صفری با تاکید بر اینکه قدرت تقریباً از غرب به شرق انتقال یافته، کشوری مثل چین که عضو سازمان همکاری شانگهای نیز است را مثال زد و گفت: در چین پنج و نیم سال سفیر بودم و معتقدم اقتصاد چین اول است نه تجارت آن.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور در پایان این گفت‌وگو نیز به هدف ایران از عضویت در سازمان همکاری شانگهای پرداخت و افزود: مسائل دفاعی را هم در شانگهای پیگیری می‌کنیم اما هدف ما از عضویت در سازمان شانگهای انتفاع اقتصادی است.
https://mardomefarda.ir/vdcfctdy.w6d0xagiiw.html
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما