کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نظر ساداتیان درباره تحولات اخیر عراق

نامه نیوز , 11 شهريور 1401 ساعت 12:29

ساداتیان معتقد است که با توجه به مواضع ایران، حشدالشعبی و آیت‌الله حائری اتفاقات اخیر در عراق به نفع ایران تمام خواهد شد.


به گزارش مردم فردا،با عذرخواهی مقتدی صدر و ضرب‌العجلی که برای هوادارانش تعیین کرد، آرامش نسبی به عراق برگشت اما تحولات و ناآرامی‌های این کشور همسایه و دوست و برادر در روزهای اخیر را نمی‌توان به این سادگی کنار گذاشت و لازم است که به تاثیرات احتمالی آن بر مسائل ایران در منطقه نیز توجه داشت.

سید جلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل بین‌المللی درباره تاثیر تحولات اخیر عراق بر مسائل ایران به «نامه نیوز » گفت: «یکی از تاثیرات احتمالی و اولیه می‌توانست بر  مراسم راهپیمایی اربعین باشد. از همین رو دیدیم که ایران به زائران ایران هشدار داد که زائران به سوی عراق نروند و مرزها را بستند. البته بعد مرزها باز شد تا شرایط عادی شود و مراسم اربعین برسند».

وی در پاسخ به اینکه این اتفاقات در مذاکرات ایران و عربستان که با وساطت عراق به دور پنجم رسیده است، چه خواهد بود؟ گفت: « به نظر من آن مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که شاید دیگر خیلی از این حوادث اثر نپذیرد. به این خاطر که در آنجا تا کنون پنج دور گفت‌وگوی مستقیم بین مقامات امنیتی دو کشور در عراق انجام شده و مذاکرات به جایی رسیده که در دور ششم مقامات دیپلماتیک در سطح وزرا یا معاونان یا مدیران کل بتوانند با هم گفت‌وگو کنند. لذا به نظر می‌رسند که آن روند ادامه یابد . به هرحال باید مجموعه حوادث منطقه را در نظر داشت و فقط ماجرای عراق را ندید».

ساداتیان گفت: «شاید ماجرای عراق روند را قدر کندتر کرده و دیدارها را عقب اندازد اما بعید است که در کل اثر منفی جدی داشته باشد. در کنار این ما شاهد بودیم که حتی امارات هم گفته که بعد از چند سال، سفیر خود را به تهران برخواهد گرداند. در نتیجه فکر می‌کنم که روابط آتی با همسایگان عرب ما احتمالا بیشتر از برجام تاثیر می‌پذیرد تا حوادث داخلی عراق. یعنی اگر برجام به نتیجه نرسد، ممکن است که در آنجا قدری مساله داشته باشیم چون آنها با توجه به اینکه احساس می‌کنند، برجام به سرانجام خواهد رسید در مورد رابطه با ایران مثبت‌تر رفتار می‌کنند».

این کارشناس مسائل بین‌المللی درباره تاثیر تحولات اخیر عراق بر حضور و نفوذ ایران در عراق نیز گفت: «با توجه به برخورد عاقلانه حشدالشعبی که منتسب به ایران است، همچنین با توجه به برخورد عاقلانه و دیپلماتیک ایران با این ماجرا که هیچ نقشی از خود نشان داد به نظر می‌رسد که این قضایا به نفع ایران تمام شود. به علاوه بر اینکه اظهارنظر آیت‌الله حائری هم اگر نگوییم صددرصد طرفداران صدر را به ایران متمایل می‌کند، بخش زیادی از آنها را به سوی ایران متمایل خواهد کرد».


کد مطلب: 11881

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/11881/نظر-ساداتیان-درباره-تحولات-اخیر-عراق

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir