تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۸
جالب است ۰
منابع سوری به تداوم حملات شبه نظامیان وابسته به ترکیه به مناطقی واقع در حومه شمالی الرقه اشاره کردند.
گلوله باران شمال سوریه از سوی شبه نظامیان وابسته به ترکیه
به گزارش مردم فردا،منابع محلی به خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کردند که شبه نظامیان وابسته به ترکیه مناطقی را در شمال سوریه گلوله باران کردند.

این منابع افزودند: طی ساعات گذشته شبه نظامیان وابسته به ترکیه مناطق مسکونی را در روستاهای واقع در اطراف شهرهای«تل ابیض و عین عیسی» در حومه شمالی الرقه گلوله باران کردند که بر اثر آن، خساراتی به برخی منازل و زیرساخت‌ها وارد شد.

منابع مذکور تاکید کردند: نیروهای ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آن اخیرا بر دامنه حملات خود به این مناطق افزوده‌اند که همین عامل سبب شده است ساکنان خانه و کاشانه خود را رها کنند و به دنبال آن گروه‌های تروریستی بر منازل ساکنان و محصولات زراعی آنها چنگ اندازند و این در مناطقی در حومه حسکه، الرقه و دیرالزور رخ داده است.

سانا گزارش داد: در شانزدهم ماه جاری میلادی شماری از غیرنظامیان بر اثر حملات نیروهای ترکیه به روستاهای المعلق، صیدا و اطراف جاده بین المللی «ام4 »و حومه» تل ابیض» در شمال الرقه کشته و زخمی شدند.

از سوی دیگر سازمان ملل نسبت به تداوم تشدید خشونت در شمال سوریه ابراز نگرانی شدید کرد و از همه طرف ها خواست، تدابیر لازم برای حفاظت از شهروندان غیرنظامی را اتخاذ کنند.

«عمران ریزا»، هماهنگ کننده امور بشردوستانه در سوریه، «مهند هادی»، هماهنگ کننده منطقه ای امور بشردوستانه بحران سوریه و« ادیل خضر»، مدیر منطقه ای یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا در بیانیه ای گفتند: این فجایع وحشتناک بار دیگر نشان می‌دهد که غیرنظامیان که بسیاری از آنها بانوان و کودکان هستند، هنوز از پیامدهای اقدامات خصمانه مستمر در مناطقی از سوریه رنج می‌برند.

بیانیه مذکور افزود: از همه طرف‌ها می خواهیم تدابیر ممکن را برای کاهش خسارت به غیرنظامیان اتخاذ کنند و به تعهدات خود برای حفاظت از شهروندان غیرنظامی پایبند باشند.

در این بیانیه بر پایبندی سازمان ملل به همکاری با همه افراد ذیربط برای سوریه ای امن و شکوفا از جمله دعوت به راه حل سیاسی پایدار برای همه سوری ها تاکید شد.

این بیانیه همچنین فاش کرد که در حمله 18 اوت در الحسکه، 4 زن کشته و 11 نفر مجروح شدند و در حمله 19 اوت به بازاری در شهر «الباب» نیز 13 غیرنظامی از جمله 4 پسر و یک دختر کشته و 38 نفر از جمله 9 کودک زخمی شدند.

نگاه مخالفان سوری به رویکرد جدید ترکیه
رویکرد جدید ترکیه درقبال پرونده سوریه و مقدمه‌چینی برای گفت‌وگو با دمشق، گروه‌های مخالف دولت سوریه را در برابر گزینه‌های دشواری قرار داده است؛ گروه‌هایی که با هر گونه «مصالحه و آشتی» و یا توافق با دمشق مخالف هستند.

«عبدالمجید برکات»، دبیر هیات سیاسی ائتلاف موسوم به «ائتلاف ملی سوریه» در این باره گفت: ائتلاف هیچ نشانه یا اطلاعاتی درخصوص تغییر در راهبردهای ترکیه در قبال پرونده سوریه مشاهده نمی‌کند، آنچه امروز مطرح می‌شود، ماهیت و جوهره روابط میان گروه‌های مخالف، اپوزیسیون و ترکیه را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. در مقابل، ما درک می‌کنیم که آنکارا الزامات و اولویت‌هایی دارد که طبق آن با پرونده سوریه تعامل می‌کند، ما نیز در اپوزیسیون اصول ثابت و مبانی داریم که بر اساس آن سیاست‌ها خود را پیش می‌بریم.

وی تاکید کرد: ما با توجه به ارتباطاتی که با طرف ترکیه داریم، تغییری ملاحظه نکرده‌ایم، اظهارات مقامات ترکیه خارج از روند و رویکرد بین‌المللی برای دستیابی به راهکار سیاسی مساله سوریه و اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت نیست. ترکیه بیش از یک متحد برای گروه‌های مخالف دولت سوریه است و حرف و حدیث‌ها درباره تغییر در استراتژی ترکیه در قبال مساله سوریه شاید غیر دقیق باشد.

از سوی دیگر یک دیپلمات سوری مخالف که نخواست نامش ذکر شود، در این باره  به العربی الجدید گفت: رویکرد جدید ترکیه به معنای سیاستی چندوجهی است، به نظر می‌رسد دولت ترکیه می‌خواهد فشارهای داخلی بر خود به خصوص بر سر پرونده پناهندگان سوری را کاهش دهد؛ پرونده‌ای که چند ماه مانده به انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری و پارلمانی به اهرم فشاری در دست اپوزیسیون ترکیه تبدیل شده است.  آنکارا در عین حال می‌خواهد با انداختن توپ به زمین دولت سوریه، از فشارهای روسیه خلاص شود زیرا به خوبی می‌داند که دمشق تنها بر اساس نقطه نظرات خود راهکار سیاسی را قبول خواهد کرد و هیچ امتیازی به مخالفان نخواهد داد از سوی دیگر، رویکرد جدید ترکیه یک مانور سیاسی برای در تنگنا قرار دادن روسیه است که برای برقراری تفاهم میان آنکارا و دمشق اعمال فشار می کند.

یادآور می‌شود که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه اخیرا  گفت: دولت‌ها هرگز نمی‌توانند گفت‌وگوی سیاسی و دیپلماسی را کنار بگذارند و رد کنند و ما باید گام‌های بیشتری با سوریه برداریم. ما چشم طمع به اراضی این کشور نداریم و مردم سوریه برادر ما هستند و به تمامیت ارضی آن اهمیت می‌دهیم و دولت سوریه باید این را درک کند.

این نخستین بار است که اردوغان از انجام گفت‌وگوها با دولت سوریه بعد از 11 سال جنگ در این کشور سخن می‌گوید. آنکارا طی این مدت در کنار گروه‌های مخالف سوری قرار داشته و خواهان تغییر نظام سیاسی این کشور بوده و با باز کردن مرزهای خود، میزبان میلیون‌های پناهنده سوری است.
https://mardomefarda.ir/vdcjhxev.uqevizsffu.html
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین