کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آغاز اجرای آتش‌بس در غزه/جهاد اسلامی: این ما بودیم که شروط آتش‌بس را تعیین کردیم

ایسنا , 17 مرداد 1401 ساعت 11:42

توافق آتش بس میان رژیم صهیونیستی و جنبش جهاد اسلامی فلسطین از ساعت ۲۳:۳۰ یکشنبه شب آغاز شد. همزمان دبیرکل جهاد اسلامی گفت: اسرائیل به دنبال آتش‌بس بود و اگر به شروط ما پایبند نباشد جنگ دوباره از سر گرفته می‌شود.


به گزارش مردم فردا،به نقل از  الجزیره، با اجرای این توافق که با میانجیگری مصر صورت گرفته، دو طرف به درگیری‌های سه روزه که دست‌کم ۴۴ شهید فلسطینی برجای گذاشت، پایان دادند.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم ساعاتی قبل از آغاز اجرای این توافق، از حصول آتش بس با رژیم صهیونیستی خبر داد و ضمن استقبال از تلاش‌های مصر بر حق خود برای پاسخ به هر تجاوزی از سوی اسراییل تاکید کرد.

زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی نیز آغاز آتش‌بس را تایید کرد و گفت اسرائیل به دنبال آتش‌بس بود و اگر به شروط ما پایبند نباشد جنگ دوباره از سر گرفته می‌شود.

محمد الهندی، رئیس اداره سیاسی در جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم گفت که طبق توافق مصر به تلاش برای آزادی دو اسیر این جنبش به نام‌های بسام السعدی و خلیل عواوده پایبند است.

این توافق همچنین تصریح می‌کند که مصر تلاش خواهد کرد تا "بسام السعدی" را در اسرع وقت آزاد کند.

همچنین بر اساس اعلام برخی منابع، طبق این آتش‌بس می‌بایست تمامی گذرگاه‌های باریکه غزه گشوده و سوخت رسانی به غزه از سر گرفته شود و محاصره غزه نیز کاهش پیدا کند.

رسانه‌های محلی و عربی بامداد امروز دوشنبه گزارش دادند که با گذشت چند ساعت از آغاز اجرای آتش بس، وضعیت آرامش در نوار غزه ادامه دارد.

این درحالی است که خبرگزاری فرانسه گزارش داد پس از اجرای آتش بس، اسرائیل بار دیگر به غزه حمله کرد و جهاد اسلامی هم در جواب سدیروت را بمباران کرد.

آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه یکشنبه اقرار کرد که نیروهای اسرائیلی همزمان با آغاز آتش بس میان تل‌آویو و جنبش جهاد اسلامی حملاتی را به نوار غزه انجام دادند.

طبق اذعان رسانه‌های صهیونیستی، این رژیم دو منطقه در غزه را هدف گرفت.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که یک پهپاد را به نوار غزه شلیک کرده است.

طبق گزارش آر تی، گردان‌های قدس هم به نوبه خود از بمباران سدیروت در جواب این نقض اسرائیل خبر دادند. همچنین اخباری از شنیده شدن صدای آژیر خطر در این شهرک منتشر شده است.

واکنش‌ها
تور وینسلند، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه با استقبال از این توافق تاکید کرد که نقش مصر در دستیابی به آتش بس در نوار غزه بین جنبش جهاد اسلامی و اسرائیل که دقایقی پیش لازم الاجرا شد، حیاتی است.

وی در بیانیه ای گفت: "من از آتش بس در غزه و اسرائیل پس از روزها درگیری استقبال می‌کنم. من از جان باختن و جراحات غیرنظامیان از جمله کودکان بسیار متأسفم. من مصر را به خاطر نقش حیاتی اش در برقراری آتش بس ستایش می کنم. وضعیت همچنان بسیار شکننده است و من از همه طرف‌ها می‌خواهم که به آتش بس احترام بگذارند."

از سوی دیگر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در اظهاراتی از اعلام آتش بس میان اسرائیل و جنبش جهاد اسلامی در غزه استقبال کرد.

وی گفت: طی ساعات گذشته، ما با مقامات اسرائیل، تشکیلات خودگردان فلسطین، مصر، قطر و اردن برای یک راه حل سریع کار کرده ایم. من از رئیس جمهور مصر و امیر قطر بابت کمک به پایان دادن به درگیری‌ها در نوار غزه تشکر می‌کنم و از طرفین می خواهیم آتش بس را به طور کامل اجرا کنند. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که با توقف جنگ، از جریان سوخت و کمک‌های بشردوستانه به غزه اطمینان حاصل کنند.

بایدن در عین حال بار دیگر به جانبداری از رژیم صهیونیستی و مواضع کشورش در حمایت از جنایات این رژیم اشاره کرده و گفت: حمایت من از "امنیت اسرائیل" ، از جمله "حق اسرائیل برای دفاع از خود "در برابر حملات "طولانی مدت و تزلزل ناپذیر" است. ما به حمایت خود از گنبد آهنین اسرائیل افتخار می‌کنیم.

وی در ادامه گفت که "آمریکا از تحقیقات جامع در مورد کشته‌های غیرنظامی جنگ سه روزه اخیر در غزه حمایت می‌کند."

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم از اعلام آتش بس در نوار غزه استقبال کرد.

وی در پیامی از طرفین درگیر خواست به آتش‌بس اعلام شده احترام بگذارند.

محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین هم از تلاش‌های مصر که منجر به توقف تشدید تنش‌ها در نوار غزه و اراضی اشغالی شد، تشکر کرد.

وی گفت: ما برای ادامه مواضع عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در حمایت از مردم فلسطین و آرمان عادلانه آنها ارزش قائل هستیم و تأکید می‌کنیم که این تلاش‌ها به آرام شدن اوضاع و کاهش رنجی که مردم فلسطین در اثر این تجاوز در معرض آن قرار دارند، چه در قدس شرقی و چه غزه و چه در بقیه سرزمین‌های فلسطینی کمک می‌کند.

یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل نیز از تلاش‌های مصر که منجر به این توافق شد، تشکر کرد.

عادل بن عبدالرحمن العسومی، رئیس پارلمان عربی هم تلاش های مصر به رهبری عبدالفتاح السیسی برای دستیابی به آتش بس میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را ارزشمند دانست.

وی در بیانیه ای با اشاره به اینکه توافق حاصل شده گامی در راه نجات خون مردم فلسطین و پایان دادن به خشونت است، تاکید کرد که دستیابی به صلح و ثبات پایدار در منطقه نیازمند تلاش های هماهنگ بین المللی بیشتر برای از سرگیری صلح است.

شمار شهدا
از سوی دیگر منابع پزشکی در غزه از شهادت ۴۴ فلسطینی طی ۳ روز حمله رژیم صهیونیستی به غزه خبر دادند.

وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که ماحصل ۳ روز حمله ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه شهادت ۴۴ فلسطینی و زخمی شدن ۳۶۰ تن دیگر است.

همچنین گزارش شده که ۱۵ تن از شهدا کودک و ۴ تن نیز زن هستند.

درگیری‌های سه روز اخیر در غزه که از جمعه شب با حمله رژیم صهیونیستی آغاز شد، شدیدترین درگیری بین دو طرف از جنگ یازده روزه در غزه است.


کد مطلب: 10870

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/10870/آغاز-اجرای-آتش-بس-غزه-جهاد-اسلامی-این-بودیم-شروط-تعیین-کردیم

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir