تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۰
جالب است ۰
اگر تا به حال متوجه داغ شدن شارژر آیفون یا گوشی اندرویدی خود به حدی که نتوان حتی به آن دست هم زد شده‌اید، احتمالاً برایتان این سوال پیش آمده است که چرا این اتفاق میافتد و چگونه باید جلوی آن را گرفت؟ در ادامه به شما همه چیز را در این خصوص خواهیم گفت.
چرا شارژر گوشی داغ می‌شود و چگونه باید از آن جلوگیری کرد؟
به گزارش مردم فردا،معمولاً دستگاه‌های الکترونیکی حرارت ایجاد می‌کنند
کمی داغ شدن هر شارژر موبایلی طبیعی است. شارژر شما برق AC را از پریز برق می‌گیرد و برای انتقال به گوشی شما آن را به برق DC تبدیل می‌کند و طی همین فرآیند حرارتی ایجاد می‌شود.

شارژر از یک قطعه الکترونیکی به نام ترانسفورمر برای تبدیل برق AC به DC استفاده می‌کند. ترانسفورمرها معمولاً به خاطر فرآیند رسانش برق و از طریق جریان‌های گردابی و سایر موارد، گرما تولید می‌کنند که یکی از اثرات جانبی فعالیت ترانسوفرمرها است. به طور کی هرچه ترانسفورمر جریان بیشتری تولید کند، گرمای بیشتری تولید خواهد کرد.

در شرایط استاندارد، ممکن است وقتی یک شارژر موبایل را لمس می‌کنید متوجه گرم بودن آن شوید و این طبیعی است. این به خاطر ساختاری است که دارد. اما اگر این گرما بیش از حد بود یا گاهی اوقات ناگهانی به طور غیرطبیعی داغ می‌شود، این می‌تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی باشد.

چه می‌شود که شارژر موبایل انقدر داغ می‌شود؟
اگر شارژر موبایل شما به حدی داغ شده بود که حتی نتوانستید به آن دست بزنید، این می‌تواند نشانه یک مشکل باشد. این می‌تواند به خاطر نقصی باشد که داخل شارژر رخ داده یا مشکل در اتصال بین شارژر و پریز برق باشد. آداپتورهای شارژ باکیفیت و اورجینال دارای یک مدار محافظتی هستند که در صورت بروز مشکل، باعث خاموش شدن خودکار شارژر می‌شوند. اما احتمال خراب شدن این مدار وجود دارد. به خصوص این خرابی در شارژرهای بی‌کیفیت و ارزان قیمت بیشتر هم رخ می‌دهد.

اگر آداپتور شارژ شما بیش از حد داغ شده، آن را از پریز برق جدا کنید و به دنبال نشانه‌ای از کثیفی یا انسداد روی شاخک‌های متصل به پریز برق باشید. شما همچنین باید مطمئن شوید که پورت شارژ روی گوشی شما تمیز است.

وقتی پورت را تمیز کردید، مجدداً شارژر را به برق بزنید و امتحان کنید. اگر دوباره مشکل گرم شدن بیش از حد رخ داد، از یک کابل شارژ دیگر استفاده کنید و دوباره بررسی کنید.

چه زمانی داغ شدن بیش از حد آداپتور شارژ باعث آتش‌سوزی می‌شود؟
اگر یکی از نشانه‌های زیر را روی آداپتور شارژ یا کابل شارژر خود دیدید، فوراً آداپتور را از برق کشیده و کابل یا آداپتور را تعویض کنید. اما این نشانه‌ها چه هستند؟

علائم ذوب شدگی پلاستیک روی شارژر یا کابل آن
به مشام رسیدن نوعی بوی غیرمعمولی از شارژر، مثل بوی دود یا آب شدن پلاستیک
علائم سوختگی (رنگ سیاه یا قهوه‌ای) روی شارژر، کابل یا خروجی شارژر متصل
ایجاد گرمای بیش از حد نزدیک به ذوب شدگی
شکستن یا ترک خوردگی شارژر یا کابل
در چنین مواقعی شما باید حتماً گوشی‌تان را از شارژر دور کنید. حتی اگر شارژر شما به خوبی کار می‌کند ولی یکی از علائم بالا را مشاهده کردید، فوراً باید از ادامه شارژ گوشی صرف نظر کنید.

حتماً از شارژرهای باکیفیت استفاده کنید
همانطور که در بالاتر هم توضیح دادیم، یکی از دلایلی که می‌تواند منجر به داغ شدن بیش از حد شارژر گوشی شما شود، استفاده از آداپتورهای بی‌کیفیت یا تقلبی است. این قطعات، فاقد استانداردها و مقررات ایمنی هستند.

در حال حاضر آداپتورهای شارژ بی‌کیفیت زیادی در بازار وجود دارد که با قیمت پایینی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. ولی ما توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از هرگونه مشکل خاصی، یا از آداپتورهای اورجینال گوشی خود استفاده کنید و یا آداپتوری با یک برند معتبر تهیه کنید.
در حال حاضر کمپانی‌های تولیدکننده لوازم جانبی معتبری وجود دارند که محصولات ایمن و باکیفیتی را تولید می‌کنند. شاید آن‌ها کمی گران باشند، اما قطعاً سلامت گوشی شما ارزش این هزینه را دارد.
https://mardomefarda.ir/vdcbwwb8.rhbgspiuur.html
منبع : گجت نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما