کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نسخه جدید لینوکس معرفی شد

زومیت , 11 مرداد 1401 ساعت 22:54

سیستم‌عامل لینوکس 5.19 با بهبودهای جزئی معرفی شد. خالق لینوکس می‌گوید که این نسخه را با استفاده از مک بوک مبتنی‌بر آرم توسعه داده است.


به گزارش مردم فردا،لینوس توروالدز رسما نسخه‌ی ۵٫۱۹ سیستم‌عامل لینوکس را معرفی کرد. توروالدز می‌گوید این نسخه از لینوکس را با استفاده از مک بوک مجهز به پردازنده‌ی آرم ازطریق Asahi Linux توسعه داده است. خالق لینوکس در توضیحات مربوط به نسخه‌ی جدید می‌گوید Linux 5.19 چیز واقعاً جالبی در خود ندارد.

جالب‌ترین نکته درباره‌ی نسخه‌ی ۵٫۱۹ لینوکس، استفاده از پلتفرم توسعه‌ی مبتنی‌بر معماری Arm64 برای ساخت آن است. لینوس توروالدز معمولاً روی خوشی به کامپیوترهای اپل نشان می‌دهد و علاقه‌ی خاصی به مک بوک ایر دارد. به‌عقیده‌ی توروالدز، مک بوک ایر M1 بدون درنظرگرفتن سیستم‌عاملش، لپ تاپی تقریباً بی‌نقص محسوب می‌شود.

پروژه‌ی Asahi Linux سال گذشته در تلاش بود توزیع Arch Linux را برای پردازنده‌ی M1 اپل دردسترس قرار دهد که از معماری آرم استفاده می‌کند. بااین‌حال، گرگ کروا‌هارتمن (معروف‌ به gregkh) از نگه‌دارندگان کرنل و یکی از همکاران بنیاد لینوکس گفت انتشار Arch Linux برای پردازنده‌ی M1 کار دشواری است؛ چون هیچ‌کس در خارج از اپل، از مشخصات رسمی پردازنده‌ی M1 اطلاع ندارد.

لینوس توروالدز مدت کوتاهی پس از معرفی رسمی پردازنده‌ی M1 گفته بود اکثر سخت‌افزارهای مبتنی‌بر آرم به‌گونه‌ای نیستند که برای توسعه‌ی لینوکس مناسب باشند و نتوانسته‌اند در نقش رقیب خوبی برای معماری x86 ظاهر شوند. به‌گفته‌ی توروالدز، اپل توانسته است شرایط را تغییر دهد و سخت‌افزاری برپایه‌ی آرم بسازد که امکان استفاده از آن به‌عنوان پلتفرم توسعه وجود داشته باشد.
لینوس توروالدز می‌گوید:‌ «این اتفاقی است که مدت‌ها منتظرش بودم. به‌لطف تیم Asahi، رؤیای توسعه‌ی لینوکس با سخت‌افزار آرم به واقعیت تبدیل شده است. مدت‌ها است که سخت‌افزارهای لینوکسی Arm64 را دردسترس داریم؛ بااین‌حال، تاکنون هیچ‌یک از آن‌ها به‌عنوان پلتفرم توسعه کاربردی نبودند... این سومین‌باری است که از سخت‌افزار اپل برای توسعه‌ی لینوکس استفاده می‌کنم. سال‌ها پیش ازطریق پردازنده‌ی PPC970 شرکت PowerPC چنین کاری انجام دادم. بیش از یک دهه پیش، زمانی‌که مک بوک ایر اپل، تنها لپ تاپ باریک و سبک‌وزن بازار بود، سراغ استفاده از آن رفتم. این بار از Arm64 استفاده کردم.»

لینوس توروالدز مشخص نکرده است که در‌‌ حال‌ حاضر از کدام‌ یک از مک های اپل استفاده می‌کند اما می‌گوید دستگاهش لپ تاپ است. احتمال دارد توروالدز مشغول استفاده از مک بوک ایر M2 یا حتی مک بوک ایر M1 باشد. خالق لینوکس می‌گوید تاکنون برای انجام «کارهای واقعی» از سخت‌افزار اپل استفاده نکرده است؛ اما قصد دارد از کرنل لینوکس در معماری Arm64 استفاده کند.

توروالدز می‌گوید احتمالاً لینوکس بعدی به نسخه‌ی ۶٫۰ به‌روزرسانی می‌شود؛ چون نمی‌خواهد اعداد مربوط به نسخه‌های لینوکس سردرگم‌کننده باشند.
گفتنی است که ماه گذشته‌ی میلادی، جدیدترین به‌روزرسانی Asahi Linux با پشتیبانی از مک استودیو و پردازنده‌ی M2 اپل دردسترس قرار گرفت.


کد مطلب: 10687

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/10687/نسخه-جدید-لینوکس-معرفی

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir