تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۰
جالب است ۰
مجید انتظامی قرار است همراه با ارکستر ملی ایران کنسرتی را به مناسبت هفته دفاع مقدس در اوایل مهر سال جاری روی صحنه ببرد.
مجید انتظامی پس از ۱۰ سال به صحنه برمی‌گردد / عاشق دفاع مقدس بودم
به گزارش مردم فردا،نشست خبری برنامه «همراه خاطره‌ها» با حضور مجید انتظامی و نصیر حیدریان، بعداز ظهر امروز یکشنبه 9 مرداد 1401 در تالار وحدت برگزار شد. رویداد «همراه خاطره‌ها» به اجرای برگزیده‌ای از آثار مجید انتظامی اختصاص دارد. این آثار را ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیر حیدریان اجرا می‌کند. در ادامه متن صحبت‌های مجید انتظامی و نصیر حیدریان را در این نشست می‌خوانید:
10 سال غایبِ عرصه موسیقی بودم
مجید انتطامی: کنسرتی قرار است برگزار کنیم که هنوز قطعات آن به طور کامل مشخص نشده است. آقای حیدریان زحمات زیادی برای این اجرا می‌کشند و نُت‌خوانی‌ها را با نوازندگان کار‌ می‌کنند.
موسیقی متن فیلم کانیمانگا، جایی برای زندگی، مردان آنجلس و شیخ بهایی و بخش‌هایی از اثر «خرمشهر» را برای اجرا در این کنسرت انتخاب کرده‌ایم. از حدود 200 ساعت موسیقی که من در این سال‌ها نوشته‌ام این آثار را برای اجرا در این کنسرت انتخاب کرده‌ایم. زمان کنسرت هم محدود است، ولی می‌خواهیم اگر امکانش باشد دو قطعه دیگر انتخاب کنیم که خواننده داشته باشد.
حدود 10 سال است که در عرصه موسیقی غیبت داشته‌ام. در این 10 سال شرایط برای کار کردن هموار نبود. الان شرایط بهتر شده است و فکر کردم شاید بتوانم کمکی بکنم.
قرار بود این کنسرت را با ارکستر سمفونیک تهران کار کنیم. اما این ارکستر برنامه‌های زیادی داشت و فرصت کافی برای تمرین با ارکستر وجود نداشت. به همین دلیل با ارکستر ملی کار می‌کنیم و 12 جلسه تمرین خواهیم داشت.
مجید انتظامی دوست دوران نوجوانی من است
نصیر حیدریان: قرار بود این آثار با ارکستر سمفونیک روی صحنه برود. اما این ارکستر برنامه داشت و به همین دلیل قرار شد ارکستر ملی را برای این اجرا انتخاب کنیم.
انتظامی دوست قدیمی من است و من هم پذیرفتم در کنار ایشان در این اجرا باشم. الان تمرین با سکشنِ زهی را شروع کرده‌ایم تا بعد از هفتم شهریور تمرین قطعات را به طور جداگانه با زهی‌ها و بادی‌ها و کُر ادامه دهیم. هر کدام از این گروه‌ها را به طور مجزا تمرین می‌دهیم.
مجید انتظامی , ارکستر ملی ایران ,
دفاع مقدس را باور دارم / شاید چون عاشق دفاع مقدس بودم آثارم شنیده شد
مجید انتظامی: برای کار هنری یا هر کار دیگری اگر عشق نباشد آن طور که باید در نمی‌آید. من به دفاع مقدس باور داشتم. عشقِ آن روزها و آن صف‌های طولانی را دیده‌ام. به همین دلیل با تمام وجودم برای دفاع مقدس کار می‌ساختم. شاید چون عاشق بودم و خودم را در جبهه حس می‌کردم، آثاری که ساخته‌ام اینطور درآمده است.
این روزها سلیقه مردم از موسیقی علمی دور شده است. هنرمندان به سمت موسیقی پاپ کشیده شده‌اند. چون درآمد در آنجا خیلی بیشتر از اینجاست.
نوشتنِ موسیقیِ «خرمشهر» بیش از یک سال طول کشید. در یکی از سمفونی‌هایم 40 دف داشتیم. گاهی نوازندگان را در داخل سالن جاگذاری می‌کردیم.
روایت اثر «خرمشهر» از جایی شروع می‌شود که خرمشهر شهری در آرامش  است و مردم در آنجا زندگی می‌کنند. بعد عراق حمله می‌کند و خرمشهر را می‌گیرد و مردم با دست خالی شهر را پس می‌گیرند. موسیقی خرمشهر 7 قسمت است و هر اپیزود روایت خاص خودش را دارد.
کلیت کار فضایی حماسی دارد و با سازهای ایرانی رنگ‌آمیزی شده است. مثلا در جایی برای روایت زندگی، نی و کمانچه سازهای اصلی ماست؛ امیدوارم دربیاد. چون اینطور کارها صدابرداریش سخت است. جایی داریم که ساز نی‌انبان با ارکستر می‌نوازد.
نصیر حیدریان: اثر «خرمشهر» برای اولین بار در این کنسرت به طور کامل اجرا می‌شود.
 مجید انتظامی , ارکستر ملی ایران ,
من رهبر نیستم / دوست دارم این اجرا در خرمشهر هم روی صحنه برود
مجید انتظامی: من رهبر نیستم. من فقط کارهای خودم را رهبری می‌کنم. رهبری کردنم در حدِ کارهای خودم است. ایشان رهبر هستند(اشاره به نصیر حیدریان)، آقای نصیر حیدریان به عنوان رهبر و مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران انتخاب شده‌اند.(این برای نخستین بار بود که این خبر اعلام میشد؛ مجید انتظامی عضو شورای ارکستر سمفونیک تهران است)
یکی از دلایلی که آقای حیدریان به من کمک می‌کند این است که از نظر جسمی توان زیادی ندارم. دوست دارم این اجرا در خرمشهر هم روی صحنه برود.
من به اصرار آقای حیدریان به شورای ارکستر سمفونیک تهران رفتم. چون من و آقای حیدریان از دوران هنرستان دوست هستیم. بچه‌هایی که قبلا در این حوزه بودند الان دیگر در حوزه‌های دیگری فعال هستند. الان بچه‌های جوانی داریم که دلسوز ندارند. این جوانان پله‌ی پیشرفت دیگران شده‌اند.
شاید وضع موسیقی از این ناآرامی یه طوری دربیاید. من الان 75 ساله هستم، اما هنوز متوجه نشدم که تکلیف موسیقی چیست. ولی الان فکر می‌کنم مسیر موسیقی در حال هموار شدن است. آقای حیدریان ارکستری دیگر از نوازندگانِ هنرستان درست کرده‌اند. حیدریان زحمات زیادی برای نوازندگان و جوانان ما کشیده است.
مجید انتظامی , ارکستر ملی ایران ,
سخت‌ترین کار دنیا نواختن در ارکستر است
نصیر حیدریان: باید کاری می‌کردیم که نوجوانان و جوانان ما نواختن در ارکستر را یاد بگیرند. این کار از سخت‌ترین کارهای دنیاست. تصور کنید در ارکستری 25 نوازنده زهی حضور دارند. پارتیتور را باید بنویسید و آن را 24 بار کپی کنید. یعنی وقتی نوازنده اول نُتی را می‌نوازد، بقیه آن 24 نفر هم باید عین آن را بنوازند.
در دانشگاه‌های بزرگ و مهم دنیا نوازندگان را برای نواختن در ارکستر تربیت می‌کنند. من سابقه‌ی 25 ساله در دانشگاه گراتس اتریش دارم و آنجا درس داده‌ام. هر 100 یا 200 سال یک "یهودی منوهین" می‌آید. اما بقیه برای نواختن در ارکسترها تربیت می‌شوند. به همسن دلیل تصمیم گرفتیم تا جوانان و نوجوانان ما برای نواختن در ارکستر تربیت شوند. یعنی نوازنده وقتی وارد ارکستر سمفونیک می‌شود؛ پیش از آن رپرتوارهای موسیقی کلاسیک را چندین بار در ارکستر نواخته باشد.
مجید انتظامی , ارکستر ملی ایران ,
در 10 سال گذشته آثار زیادی نوشته‌ام اما به سرانجام نرسیدند
مجید انتظامی: اثر «خرمشهر» مال همان زمان جنگ است. یک سال بعد هم این اثر اجرا شد. خیلی‌ها روی این خرمشهر کار کردند. ولی خودم که کار می‌کنم حس دیگری از این کار بیرون می‌کشم. در این 10 سال گذشته درگیر پدرم بودم. پدرم بیمار بود و خیلی از او مراقبت می‌کردم. در این 10 سال آثار زیادی نوشته‌ام اما هیچ کدام به سرانجام نرسیده‌اند.
 
از انتخاب به عنوان رهبر دائم ارکستر سمفونیک خوشحال می‌شوم
نصیر حیدریان: درباره خبر انتخابم به عنوان مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران هنوز به من چیزی نگفته‌اند اما اگر چنین انتخابی صورت گیرد، به شدت از این اتفاق خوشحال می‌شوم. امیدوارم بتوانم به موسیقی کشورم خدمت کنم.
6 و 7 و 8 مهر کنسرت ارکستر ملی ایران با عنوان «همراه خاطره‌ها» با اجرای آثاری از مجید انتظامی در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.
https://mardomefarda.ir/vdcgu39q.ak9zw4prra.html
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما