کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بورس در کما؛ افت شاخص بورس تا کی ادامه دارد؟

ابتکار , 10 مرداد 1401 ساعت 13:16

محمد غفوری تحلیلگر بازارهای مالی می‌گوید: وقتی فضای بازار منفی و موج بی‌اعتمادی و فشار فروش در بازار زیاد می‌شود، اخبار منفی واکنش‌های بیشتری نسبت به اخبار مثبت در پی خواهد داشت.


به گزارش مردم فردا،روند نزولی در بازار سرمایه ادامه دارد و این تداوم باعث شد تا شاخص کل بورس بیش از ۱۷ هزار واحد و شاخص هم وزن نیز بیش از ۷۰۰۰ واحد کاهش یابد. بر اساس گزارش‌ها شاخص کل بورس روز یکشنبه ۱۷ هزار و ۳۵۳ واحد کاهش یافت و رقم یک میلیون و ۴۲۳ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۷۲۴۱ واحد کاهش در رقم ۱۷۹ هزار و ۹۷۵ واحد ایستاد. معامله‌گران این بازار ۳۰۰ هزار معامله به ارزش ۳۶ هزار و ۲۱ میلیارد ریال انجام دادند.
ریزش شاخص روز گذشته در حالی اتفاق افتاد که بازار با سیگنال‌های‌ مثبت روبه‌رو است و انتظار می‌رفت بازار روز یکشنبه شرایط بهتری را تجربه کند.
بازار بی‌توجه به اخبار مثبت
با ریزش پی‌درپی شاخص بورس توجه فعالان بازار به سمت عوامل موثر بر افت شاخص جلب شد. یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار نرخ بهره بین بانکی بود. فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه، بالا رفتن نرخ بهره بین‌بانکی و تمرکز بانک‌مرکزی بر مکش پول از سایر بازارها را چالش جدی برای بازار می‌دانستند و معتقد بودند که نرخ بهره بین بانکی بالا می‌تواند قاتل شاخص بورس باشد.
اما پس از آنکه در هفته‌های اخیر نرخ سود در بازار بین بانکی رکوردهای قابل توجهی را تجربه کرد و در ۳۰ تیرماه سال جاری به ۲۱.۳۱ درصد رسید، روز شنبه خبری مبنی بر کاهش نرخ بهره بین بانکی منتشر شد. پس از واکنش سهام‌داران و اعتراض به بالا بودن نرخ سود بانکی بالاخره تصمیم به کاهش نرخ بهره گرفته شد و بهره بین بانکی به ۲۱.۱۳ درصد رسید. کاهش نرخ بهره بین بانکی تنها سیگنال مثبت مخابره شده به سمت بازار سرمایه نیست. وضعیت خوب گزارش‌های فصلی بسیاری از شرکت‌ها نیز امیدی برای بهبود بازار سرمایه به حساب می‌آمد اما این امید هم نتوانسته بازار را از رنگ سرخ افت شاخص دور کند و ما همچنان شاهد ریزش شاخص هستیم.
بازار در فضای بی‌اعتمادی اسیر شده است
محمد غفوری، تحلیلگر بازارهای مالی با اشاره به وضعیت بازار سرمایه و بی‌توجه‌ای شاخص به سیگنال‌های مثبت به «ابتکار» گفت: دما‌سنج اقتصاد (بازار سرمایه) روز گذشته با کاهش 17 هزار واحدی به یک میلیون 423 هزار واحد رسید. تقریبا 85 درصد بازار روز یکشنبه در محدوده منفی معامله شدند و هیچ تقاضایی برای جمع‌آوری نمادها نبود. متاسفانه این‌روزها کلیت بازار در فضای منفی و پرچالش قرار دارد و در این شرایط خبرهای مثبت نمی‌تواند به یکباره حرکت بازار را تغییر دهد.
وی افزود: معاملات کم رمق به ما می‌گویند بازاری که طی دو سال فضای منفی را ایجاد کرد و باعث از دست رفتن فرصت‌های سهام‌دارانی شده است که سهم‌های‌شان را نفروختند یک فضای ناامیدانه‌ای را ایجاد کرده و در این فضا سهام‌داران نگران اندک سرمایه‌های‌شان هستند.
این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: اما باید بدانیم که وقتی فضای بازار منفی و موج بی‌اعتمادی و فشار فروش در بازار زیاد می‌شود، اخبار منفی واکنش‌های بیشتری نسبت به اخبار مثبت در پی خواهد داشت. به عنوان نمونه حدود 200 همت در بهار فروش شرکت‌ها بوده که نسبت به سال قبل رشد بیشتر از 100 درصد را تجربه کرده و رشد بسیار خوبی بوده است اما این خبر خوب در بازار تاثیری نگذاشته است.
وی افزود: اکنون بازار ارزنده است اما ارزندگی دلیل نمی‌شود که بازار حتما با رشد روبه‌رو شود. تجربه سال‌های گذشته ثابت کرده است که بازار می‌تواند در یک دوره حباب منفی و یا حتی همانند سال 99 در حباب مثبت قرار بگیرد.
علت سقوط بورس چیست؟
غفوری در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به دلیل افت شاخص در روزهای اخیر تاکید کرد: اکنون مشکل بازار، ارزندگی نیست و بورس فقط از نبود نقدینگی رنج می‌برد. بازار سرمایه نیاز به زمان و اعتماد دارد. اعتماد می‌تواند جریان نقدینگی را به بازار بازگرداند و در آن شرایط رشدهای خوبی در بازار تجربه خواهیم کرد.
بازار فعلا نزولی خواهد بود
وی در پاسخ به این پرسش که شرایط بازار سرمایه در روزهای آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: اکنون سهام‌داران معترض نسبت به وضعیت پیش آمده هستند و با توجه به شرایط ایجاد شده به نظر می‌رسد بازار کمی نسبت به روزهای گذشته آرام‌تر باشد اما در مجموع شرایط کلی بازار نزولی پیش‌بینی می‌شود.
این کارشناس بازارهای مالی در پایان تاکید کرد: تا زمانیکه جریان نقدینگی به بازار بازنگردد شرایط بازار نوسانی روبه پایین خواهد بود.


کد مطلب: 10622

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/10622/بورس-کما-افت-شاخص-کی-ادامه

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir