کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش تند روسیه به تنش ها بین صربستان و کوزوو

مشرق , 10 مرداد 1401 ساعت 13:31

به دنبال وقوع ناآرامی در بخش صرب نشین جمهوری کوزوو، وزارت خارجه روسیه به آن واکنش نشان داد.


به گزارش مردم فردا،به دنبال وقوع تنش در بخش صرب نشین کوزوو و شنیده شدن صدای تیراندازی و آژیر هوایی، وزارت خارجه روسیه به آن واکنش نشان داد.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه از پریستینا و آمریکا و اتحادیه اروپا خواست از اقدامات تحریک آمیز علیه صرب‌ها خودداری کنند و حقوق آنها را به رسمیت بشناسند. 

وی ضمن هشدار به کوزوو گفت: ما از کوزوو و حامیان غربی آن میخواهیم که رفتارهای تحریک آمیز را متوقف کنند و به حقوق صربها احترام بگذارند. 

برخی منابع خبری شبانگاه یکشنبه مدعی به صدا درآمدن آژیر خطر حمله هوایی در مرز صربستان و کوزوو شدند. همزمان برخی منابع دیگر از اعزام نیروهای ویژه کوزوو به بخش صرب نشین این جمهوری خبر می‌دهند.

این منابع خبری اعلام کردند که کوزوو به یک گروه مورد حمایت صرب‌ها در شمال کوزوو اعلان جنگ داده است. گفته میشود اعضای این گروه ظاهراً توسط رئیس جمهور صربستان حمایت می‌شوند. 

«آلکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان روز یکشنبه گفت که صربستان هیچ وقت در وضعیت پیچیده و دشوارتر از امروز در رابطه با کوزوو قرار نگرفته است. رئیس جمهور صربستان گفته است که ارتش کوزوو می‌خواهد نیمه شب به شمال صربستان حمله کند. وی در عین حال خواستار حفظ ثبات در این منطقه شده است.

صربستان، کوزوو که بعد از بحران بالکان از یوگسلاوی جدا شد را یکی از استانهای خودمختار خود می‌داند اما کوزوو خود را یک جمهوری مستقل تلقی می‌کند. 

تنشهای اخیر پس از آن آغاز شد که مقامات کوزوو به مالکان وسایل نقلیه با پلاک صربستان دستور دادند هنگام ورود به کوزوو آنها را به پلاک موقت تغییر دهند. به دنبال این مسئله، صدها صرب تبار تظاهرات را آغاز و تردد در گذرگاه های مرزی را مسدود کردند.


کد مطلب: 10615

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/10615/واکنش-تند-روسیه-تنش-بین-صربستان-کوزوو

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir