تاریخ انتشار :شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۳
جالب است ۰
شبکه‌های مختلف همزمان با ایام عزاداری، ویژه برنامه‌های متنوع، جدید و سریال‌ محرمی تازه‌ای روی آنتن ندارند.
دست خالی تلویزیون در ماه محرم!
به گزارش مردم فردا،همزمان با آغاز ایام عزاداری ماه محرم، ویژه برنامه‌های مختلف تلویزیون که در روزهای گذشته اسامی آن‌ها اعلام شده است، از شبکه‌های گوناگون روی آنتن خواهند رفت. تعدادی از این ویژه برنامه‌ها، همان برنامه‌های روتین تلویزیون هستند که در ماه محرم با سوژه و موضوعات مرتبط با این مناسبت تولید شده‌اند. بخشی از این برنامه‌ها نیز طبق روال معمول هر سال مربوط به سخنرانی، مداحی، نمایش عزاداری هیئت‌ها در شهرهای مختلف ایران و آیین و رسوم ماه محرم است. بررسی برنامه‌هایی که ویژه ماه محرم پخش خواهند شد نشان می‌دهد دست تلویزیون از تولید برنامه‌های جدید و جذاب که با ساختار و رویکرد متفاوتی به این مناسبت بپردازد، خالی است. وضعیت سریال‌های تلویزیون نیز بدتر است و از سریال محرمی جدید خبری نیست.
مستندهای عاشورایی در شبکه یک
شبکه یک به مناسبت ایام محرم، برنامه‌ چندان ویژه‌ای را تدارک ندیده است. پخش سخنرانی، مداحی و نمایش عزاداری مردم در سراسر ایران، جزو برنامه‌های همیشگی تلویزیون در همه شبکه‌هاست. برنامه «آفتاب شرقی» نیز سال‌هاست که از این شبکه پخش می‌شود. تنها برنامه جدید شبکه یک مستندی به اسم «بامرام» است. این مجموعه مستند به تاثیر و نقش امام حسین(ع) در زندگی افراد می‌پردازد. روایت افراد از این تاثیر موضوع شنیدنی و مهمی خواهد بود، اما پیشتر شاهد برنامه‌های دیگری با چنین مضمونی بوده‌ایم. دو برنامه «عطف» و «خانه زاد» از آثاری هستند که شبکه دو تولید کرده و در ایام محرم روانه آنتن خواهد شد. «عطف» آثار هنری با موضوع عاشورا را معرفی می‌کند و در برنامه «خانه زاد» نیز شاهد گفت‌وگو با افرادی خواهیم بود که مراسم عزاداری برگزار و در این جلسات خدمت می‌کنند.
مجمع مداحان در شبکه سه
مدتی پیش خبر تولید برنامه‌ای با نام «معلی» با حضور مداحان منتشر و این تصور ایجاد شد که هدف آن استعدادیابی در حوزه مداحی است، اما سعید ستودگان تهیه‌کننده این ویژه برنامه اعلام کرد هیچ رقابتی در کار نیست و هدف «معلی» عرض ارادت به امام حسین(ع) است. این ویژه برنامه با نام جدید «حسینیه معلی» به آیین و عزاداری اقوام یا استان‌های مختلف می‌پردازد و گفته شده مداحان 6 تا 91 ساله در این برنامه حضور دارند. مداحان شناخته شده مانند سعید حدادیان، سیدمجید بنی‌فاطمه، مهدی رسولی و محمد صمیمی نیز به عنوان کارشناس در ویژه برنامه محرمی شبکه سه حضور دارند. حامد سلطانی نیز اجرای «حسینیه معلی» را برعهده گرفته است.
روایت تکراری سیما تیرانداز در شبکه چهار
برنامه «سوره» در شبکه چهار جزو برنامه‌های روتین این شبکه است و به موضوعات مذهبی و دینی می‌پردازد. این برنامه که به مناسبت ماه رمضان با موضوع نهج‌البلاغه روی آنتن رفته بود، محرم امسال با عنوان فصل «کوفه» پخش می‌شود و به موضوعات مرتبط مانند کوفه‌شناسی و تاریخ کوفه از آغاز تا پایان دوران خلفا می‌پردازد. «سوره» با اجرای مسعود دیانی، از امشب ساعت 22 روی آنتن می‌رود و پخش آن به مدت دو هفته ادامه دارد. «بلا تشبیه» دیگر ویژه برنامه محرمی شبکه چهار است که در قالب تعزیه تلویزیونی، واقعه عاشورا را روایت خواهد کرد. پخش این برنامه از امشب ساعت 21 آغاز می‌شود. برنامه «سرگذشت» که مروری دارد بر دوبیتی‌های عاشورایی، محرم امسال نیز با اجرای ساعد باقری روی آنتن شبکه چهار خواهد بود. بازپخش ویژه‌برنامه «رفیق» هم جزو کنداکتور محرمی شبکه چهار است. این برنامه که سیما تیرانداز به عنوان راوی در آن حضور دارد، به واقعه عاشورا از دیدگاه رفقای امام حسین(ع) می‌پردازد. «رفیق» به کارگردانی علی میرمیرانی از امروز ساعت 19، در 13 قسمت پخش می‌شود.
شبکه قرآن راوی عزاداری کشورهای همسایه
محرم امسال شبکه قرآن نیز مانند دیگر شبکه‌ها، از برنامه‌های روتین خود استفاده خواهد کرد و در کنار این برنامه‌ها مانند «امام جان»، «یاد خدا» و «رو به راه»، ویژه برنامه‌ای به نام «عصر نادر» را روانه آنتن خواهد کرد. این برنامه از تولیدات جدید شبکه قرآن است و پخش آن از تیرماه و در ایام حج آغاز شد. «عصر نادر» به مناسبت ماه محرم، مراسم عزاداری در کشورهای همسایه را نمایش می‌دهد و به آیین‌های عزاداری آنان می‌پردازد.
روایت شهرزاد کمال‌زاده از نذرهای متفاوت
از میان شبکه‌های مختلف تلویزیون، کار شبکه نسیم از همه سخت‌تر است. مسئولیت این شبکه، تولید آثار مفرح و سرگرم‌کننده است و در ایام عزاداری پخش برنامه‌های شاد و سرگرمی خود را متوقف می‌کند. تنها محصول جدید این شبکه، برنامه «دورِ گردون» است که اجرای آن را به دو بازیگر یعنی شهرزاد کمال‌زاده و سلمان فرخنده سپرده است. «دورِ گردون» سوژه نه چندان تازه، اما خوبی دارد. این مستند ماجرای نذرهای متفاوت و جالب افراد در ماه محرم را روایت می‌کند و از چهارشنبه هفته جاری ساعت 21 پخش می‌شود. «با حسین حرف بزن» و «قاب عاشقی» از دیگر تولیدات نسیم ویژه ماه محرم هستند. «با حسین حرف بزن» در سال‌های اخیر همزمان با ماه محرم پخش شده و اکنون به فصل هشتم رسیده است. در این برنامه 25 قسمتی که قرار بوده از دیشب پخش شود، افراد درباره ارادت و احساس خود به امام حسین(ع) صحبت می‌کنند. «قاب عاشقی» که به فیلم‌های سینمایی عاشورایی و گفت‌وگو با عوامل این آثار می‌پردازد نیز همان برنامه «نمای نزدیک» شبکه نسیم است که ویژه آثار سینمایی محرمی تولید شده است.
سریال‌های محرمی تکراری
هیچ کدام از شبکه‌های تلویزیون، سریال جدیدی به مناسبت ماه محرم روی آنتن ندارند. شبکه یک که پس از پایان مجموعه «مستوران»، مینی سریال «پازل» را بازپخش کرده بود، همزمان با آغاز ماه محرم یک سریال تکراری دیگر یعنی «شب دهم» اثر حسن فتحی را جایگزین آن کرده. تکرار این سریال خاطره‌انگیز تا به حال بارها از تلویزیون پخش شده است. شبکه دو سراغ پخش سریالی محصول سال 64 رفته و مجموعه «پیر وفا» ساخته مجتبی یاسینی را روی آنتن برده است. این سریال زندگی و فداکاری «هانی بن عروه» برای کمک به یاران امام حسین(ع) را روایت می‌کند. شبکه سه پخش «برف بی‌صدا می‌بارد» را ادامه خواهد داد. تنها سریال جدید تلویزیون مرتبط با امام حسین(ع) و عاشورا، مجموعه «عشق کوفی» ساخته حسن آخوندپور است که به تازگی جلوی دوربین رفته و قصه عاشقانه‌ای را در سال 61 هجری قمری و در کوفه، روایت می‌کند و ماجرای آن تا شهادت امام حسین(ع) ادامه پیدا می‌کند. شبنم قربانی و نادر فلاح از بازیگران این سریال محصول سازمان اوج هستند. طبق روال معمول هر سال مجموعه «مختارنامه» از شبکه آی‌فیلم روی آنتن است و بازپخش مجموعه «یلدا» به کارگردانی حسن میرباقری و محصول سال 91 نیز روی آنتن شبکه تماشاست. این سریال درباره زندگی مردی است که تعزیه‌خوان بوده و محرم هر سال مراسم تعزیه برگزار می‌کند.
https://mardomefarda.ir/vdch6mnz.23nvkdftt2.html
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما