تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۴
جالب است ۰
به‌رغم تأکید بغداد بر لزوم خروج نظامیان ترکیه از خاک عراق، وزیر خارجه ترکیه مدعی است، عراق نمی‌تواند تروریست‌ها را از خاک خود بیرون کند و ترکیه این کار را انجام می‌دهد.
وزیر خارجه ترکیه: عراق نمی‌تواند؛ ما تروریست‌ها را بیرون می‌کنیم
به گزارش مردم فردا،«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، امروز (چهارشنبه)، از ادامه مداخله کشورش در امور داخلی عراق و نقض حاکمیت عراق و سوریه دفاع کرد.

ترکیه: عراق نمی‌تواند تروریست‌ها را بیرون کند
بنا بر گزارش شبکه «تی آر تی»، وزیر خارجه ترکیه در این باره گفت: «عراق نمی‌تواند تروریست‌ها را از خاک خود بیرون کند، بنابراین ما این کار را می‌کنیم. ما به تمامیت ارضی عراق احترام می‌گذاریم». او اضافه کرد: «دولت عراق نمی‌تواند نبردی مؤثر علیه سازمان‌های تروریستی مدیریت کند و این، علت اقدامات تحریک‌آمیز علیه ماست».

چاووش اوغلو گفت: «سازمان‌های تروریستی همچنان در عراق حضور دارند... سازمان تروریستی داعش بر بخشی از این کشور تسلط یافته است و با حمایت‌های ما دیگر در سوریه و عراق قوی نیست. هدف عملیات نظامی مورد انتظار ترکیه، بیرون کردن تروریست‌ها از شمال سوریه و هدف سیاسی این عملیات نیز حفظ تمامیت ارضی سوریه است».

وزیر خارجه ترکیه در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: «آمریکا در مبارزه با تروریسم صادق نیست. ما نقش پویای خود در میانجیگری میان اوکراین و روسیه را ادامه خواهیم داد. در پایان، این جنگ روی میز مذاکره تمام خواهد شد. ما برای بازگرداندن طرف‌های‌ [جنگ] به میز [مذاکره] به وظایف خود عمل می‌کنیم؛ اما این مأموریت آسان نیست».

منابع عراقی، بعدازظهر چهارشنبه هفته گذشته، خبر دادند در حمله نیروهای ترکیه به شمال عراق یک گلوله توپ به تفرجگاهی در استان دهوک اصابت کرده و ۹ گردشگر جان خود را از دست داده‌اند. به‌رغم آنکه مقامات بغداد تأکید دارند که این حمله توسط نیروهای ترکیه انجام شده است و آنکار مسئول کشته و زخمی شدن غیرنظامیان عراقی است، ترکیه انکار می‌کند و می‌گوید که نیروهای این کشور به غیرنظامیان حمله نکرده‌اند.

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با شبکه «السومریه» در این باره گفته بود: «اگر مشکلی میان دولت ترکیه و حزب کارگران وجود دارد نباید این مشکل به داخل خاک عراق کشیده شود. برخی از کارشناسان نظامی عراقی ثابت کردند که این حمله از جانب ترکیه بوده است.»

با این حال، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، پنجشنبه، بیان کرد: «بر اساس اطلاعاتی که از نیروی هوایی ارتش دریافت کردیم، هیچ حمله‌ای به غیرنظامیان [در دهوک عراق] نداشته‌ایم». اما وزیر خارجه عراق در سخنانش برای شورای امنیت تأکید کرد که شواهد به دست آمده از محل حمله، نشان می‌دهد، حمله کار ارتش ترکیه است. 

آنکارا: برای عملیات در سوریه از  کسی اجازه نمی‌گیریم
بر اساس گزارش تی آر تی، «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز گفت: «ما برای انجام عملیات نظامی در شمال سوریه از کسی اجازه نخواهیم گرفت و مجبور نیستیم به کسی در این باره اطلاع دهیم. این عملیات  بر اساس ارزیابی‌های ما از خطرات امنیتی هر لحظه می‌تواند اجرایی شود».

 «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر در نشستی با اعضای حزب «عدالت و توسعه» اعلام کرد نیروهای این کشور «منبج» و «تل رفعت» سوریه را از آنچه «تروریست» خواند، پاکسازی خواهند کرد. 

اردوغان پیش از این اظهارات اعلام کرده بود که آنکارا به تلاش خود برای ایجاد آنچه «منطقه امن» خواند، در عمق ۳۰ کیلومتری در طول مرزهای جنوبی با سوریه ادامه خواهد داد.

این اظهارات با واکنش شدید دمشق همراه شد. وزارت امور خارجه سوریه در واکنش به این سخنان گفته بود: «اظهارات سخیف رئیس‌جمهور رژیم ترکیه درباره ایجاد منطقه‌ای امن در شمال سوریه بازیچه‌‌ای خصمانه است که این رژیم علیه سوریه و تمامیت ارضی آن دارد به راه می‌اندازد. چانه‌زنی‌های رذیلانه‌ای که رژیم ترکیه انجام داده و همچنان انجام می‌دهد، از نداشتن کمترین میزان فهم سیاسی و اخلاقی برای تعامل با بحران سوریه حکایت دارد چراکه این رژیم خود همواره بخشی از این بحران بوده و هست و آن را با طرح تجزیه و تقسیم [سوریه] تداوم بخشیده است؛ طرحی که تنها در راستای اهداف اسرائیل، آمریکا و غرب می‌باشد».
https://mardomefarda.ir/vdchwknz.23nvkdftt2.html
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین